El Canal Antifrau de la Fundació General de la Universitat d'Alacant constitueix un instrument de comunicació a l'abast del personal de la Fundació i altres persones que tinguen relació directa o indirecta amb ella (proveïdors, prestadors de serveis externs, estudiants en pràctiques, etc.), per a facilitar, de forma identificada o anònima, qualsevol informació relativa a conductes contràries a la legalitat i als principis o regles ètiques i de bon govern, així com aquells fets que puguen constituir una infracció penal o implicar la materialització d'un risc de tal naturalesa.
Les comunicacions realitzades a través del Canal Antifrau s'han de referir a fets, accions o omissions dins de l'àmbit d'actuació de la Fundació General de la Universitat d'Alacant.
Facilitar la presentació de denúncies.
Garantir la confidencialitat del denunciant.
Servir d'eina perquè es puguen complir diverses de les funcions principals de l'Agència Valenciana Antifrau:
Les comunicacions s'han de referir a accions o omissions que es produïsquen en l'àmbit de la Fundació General de la Universitat d'Alacant per l'actuació de :.
A tall d'exemple, es pot informar sobre les següents conductes:
Aquest Canal, no pot actuar davant fraus de naturalesa privada o que no estiguen en l'àmbit d'actuació de la Fundació General de la Universitat.
Per a poder donar tractament a la comunicació, aquesta haurà de contenir uns elements mínims que porten a l'inici del corresponent procediment per part de l'òrgan encarregat del control, gestió i seguiment de les comunicacions rebudes. Per tant, els requisits mínims que haurà de contenir seran els següents:
Si fóra possible, s'aportaran documents o evidències dels fets.
Una vegada presentada una comunicació per mitjà del Canal, els informants obtenen de l'aplicació un justificant de recepció en el qual se'ls confirma que la comunicació ha sigut realitzada amb èxit. Aquest justificant de recepció incorpora un codi alfanumèric d'accés a un canal de comunicació confidencial.
El codi assignat quan s'accedeix al Canal és l'única forma d'accés i és responsabilitat de l'informant conservar-lo. Aquest canal segur de comunicació electrònica garanteix la confidencialitat de les comunicacions i ofereix la possibilitat de preservar l'anonimat. Permet a més mantenir la col·laboració amb l'el Òrgan gestor de la Bústia en la comprovació dels fets.
La falta de resposta als requeriments d'informació formulats a través del Canal Antifrau pot suposar l'arxivament de les actuacions.
Una vegada efectuada la comunicació, l'Òrgan gestor justificarà recepció de la mateixa a l'informant, en el cas que s'identifique, en el termini de set dies naturals a partir de l'endemà a la recepció.
Si la comunicació no reflectira les dades amb suficient claredat, es requerirà a l'informant a través del canal o del mitjà en el qual s'haja rebut la comunicació, perquè esmene els defectes advertits en el termini de deu dies hàbils, amb observació que, si no ho fera, es tindrà la comunicació per no admesa a tràmit.
Les actuacions s'estendran per un període màxim de tres mesos des del justificant de recepció, que podria ampliar-se a sis quan siga necessari a causa de circumstàncies específiques del cas, en particular la naturalesa i la complexitat de l'objecte dels fets informats, que puguen justificar aquesta ampliació.
En finalitzar aquesta tramitació i verificació de fets, s'emetrà un informe de valoració, amb les conclusions i propostes que es deriven d'aquesta, que s'elevarà a Vicepresidència de la Fundació, on es formularan recomanacions amb mesures de millora en la gestió pública, o es proposarà a l'òrgan competent iniciar expedients administratius per a restaurar la legalitat alterada, l'adopció de mesures sancionadores o disciplinàries o la comunicació a la fiscalia de les conductes que puguen resultar constitutives d'il·lícit penal.
Durant tot el procés s'adoptaran mecanismes per a garantir, tant la integritat de les persones que aporten informació, com la d'aquelles que es vegen afectades pels fets o situacions als quals faça referència la mateixa.
Si del contingut de la denúncia o de l'actuat en el procediment es desprenguera que la persona que va remetre la informació poguera haver actuat de mala fe o s'apreciara intencionalitat en la comunicació de fets falsos, es promouran, si escau, les actuacions que procedisquen per a l'exigència de possibles responsabilitats, d'acord amb les disposicions aplicables.
El Canal garanteix, en tot moment, la confidencialitat de les comunicacions i la indemnitat del comunicador. Es poden facilitar les dades identificatives i de contacte o, si es prefereix, també pot fer-se la comunicació de manera anònima.
Té dues opcions per a fer la comunicació de manera anònima:
La xarxa TOR és bàsicament un programari gratuït i de codi obert que permet millorar la privacitat i seguretat en internet. En connectar-se a internet amb TOR, la connexió passa a través d'una sèrie de túnels xifrats, en comptes de fer-ho directament, i això dificulta rastrejar la font de la informació. Així, la identitat de la persona que es connecta està protegida.
L'ús de la xarxa TOR per a accedir al Canal és aconsellable o indispensable quan es té el convenciment o la certesa de risc, perquè garanteix l'anonimat de la persona en el moment de la recepció de la comunicació.
Es recorda que no és possible accedir a la xarxa TOR des de la Universitat i xarxes institucionals públiques. Per a poder utilitzar-ho haurà de fer-ho des del seu dispositiu personal en una xarxa externa.
Es recomana tancar la resta de navegadors i aplicacions mentre es fa ús de TOR.
Fundació General de la Universitat d'Alacant
Local 1 Zona Comercial (Ed. 35)
Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent, s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)
Tel: +34 965 90 98 00
Email: uafg@ua.es
Agència de Colocació autoritzada amb el nº 1000000006.
Per a més informació: uafg@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: informatica@uafg.es
© Fundació General de la Universitat d'Alacant (UAFG) - CIF: G53738308